رئیس اداره اتباع مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس در کمیته مستندسازی در حال بررسی و کسب تاییده‌های لازم برای ابلاغ به استان‌ها است.

رئیس اداره اتباع مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش: برای ثبت نام دانش‌آموزان اتباع مشکل زیادی نداریم

علی حامدی درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس اظهار کرد: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع طبق روال سال‌ گذشته براساس شیوه‌نامه‌ای که مرکز آمار بین‌الملل و اداره کل اتباع زیرنظر سازمان ملی مهاجرت انجام می‌شود و تقویم زمانی برای استان‌ها ارسال خواهد شد.

وی درباره تعداد دانش‌آموزان اتباع در مدارس یادآورشد: باتوجه به آماری که به صورت غیررسمی از سازمان ملی مهاجرت دریافت کردیم، نزدیک به ۷۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس جمهوری اسلامی ایران در سال تحصیلی گذشته در حال تحصیل بودند.

رئیس اداره اتباع مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به برخی از انتقادها درباره کمبود فضای فیزیکی آموزشی و افزایش دانش‌آموزان اتباع اظهار کرد: اکنون در جای دهی دانش‌آموزان با مشکل بسیاری مواجه نیستیم، البته این درست است که در موضوع سرانه فضای فیزیکی با مشکل مواجهیم اما باید تلاش کنیم که این سرانه را افزایش دهیم.

حامدی افزود: اما شرایط به این شکل نیست که دانش‌آموزان اتباع جای دانش‌آموزان ایرانی را بگیرند و دانش‌آموزان ایرانی از تحصیل محروم شوند.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب با صراحت برای جلوگیری از اعمال رفتار سلیقه‌ای در مدارس برای ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی اظهار کردند که هیچ کودک افغان، حتی مهاجرانی که به صورت غیرقانونی و بدون مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل باز بمانند و امکان ثبت‌نام برای همه آن ها باید در مدارس ایرانی میسر شود.

همه مدارس ما باید دانش‌آموزان اتباع را ثبت نام کنند، حتی برخی از دانش آموزان افغانستانی ممکن است که از راه غیرقانونی وارد کشور شده باشند که برای این افراد هم محرومیت از تحصیل در ایران وجود ندارد.

پس از سخنان رهبری، در ابتدای سال ۹۴، برنامه‌هایی برای شناسایی، ساماندهی و ثبت نام این افراد در مدارس ایران اجرا شد و آموزش و پرورش هم برای برقراری عدالت و قائل شدن حق یکسان آموزشی، بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت جداسازی دانش آموزان اتباع خارجی و دانش آموزان ایرانی به مناطق و ادارات کل خود در سراسر کشور ابلاغ کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.